NAPRAWY W RAMACH GWARANCJI NIE BĘDĄ ZALEŻNE OD SERWISOWANIA POJAZDÓW WYŁĄCZNIE W ASO – INTERWENCJA PREZESA UOKiK

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdził, czy sprzedawcy nowych samochodów wymagali od nabywców dokonywania przeglądów technicznych wyłącznie w autoryzowanych stacjach obsługi pod groźbą utraty gwarancji, czego w świetle przepisów krajowych i unijnych, czynić im nie wolno.

Jak wskazał Prezes UOKiK „Wątpliwości wzbudziły działania importerów pięciu marek: Ford, Nissan, Citroen, DS i Peugeot. Po przeprowadzonej interwencji przedsiębiorcy zmienili swoje praktyki i nie będą ograniczać uprawnień z tytułu gwarancji tylko ze względu na serwisowanie samochodów poza autoryzowanymi stacjami obsługi. To dobra wiadomość tak dla kierowców, którzy kupili lub planują kupić nowe samochody z salonów, jak i dla niezależnych warsztatów naprawczych”.

 

Jakie działania podjęli wskazani przedsiębiorcy po interwencji Prezesa UOKiK?

Ford Polska zmieniła swój regulamin i obecnie serwisowanie pojazdu poza Autoryzowaną Siecią Dealerską nie powoduje automatycznej utraty uprawnień w ramach dodatkowej usługi. Przedsiębiorca zamieścił informację o zmianie na stronie internetowej, poinformował o niej swoje autoryzowane warsztaty oraz wysłał maile i smsy do klientów.

Nissan Sales Central&Eastern Europe usunęła wymóg dokonywania przeglądów lub corocznej kontroli nadwozia u dealerów samochodów Nissan lub w autoryzowanych stacjach obsługi. Poinformuje o tym klientów oraz zaproponuje podpisanie odpowiedniego aneksu do książki gwarancyjnej.

Spółka Stellantis Polska, importer samochodów Citroen, DS i Peugeot obecnie dopuszcza możliwość napraw również w niezależnych warsztatach, jeśli są one dokonywane zgodnie ze standardem marki. Przedsiębiorca zamieścił informację o zmianach na stronach internetowych poszczególnych marek i powiadomił autoryzowane stacje obsługi oraz dystrybutorów nowych pojazdów.

 

WAŻNE!

W przypadku skorzystania z usług nieautoryzowanych serwisów, usługi te muszą być wykonane zgodnie ze standardami danej marki. W przeciwnym razie może dojść do utraty gwarancji.

Łukasz Kowalski - autor

Adwokat Łukasz Kowalski – Absolwent Wydziału Prawa Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego, prawnik z kilkunastoletnim doświadczeniem świadczący pomoc prawną zarówno klientom indywidualnym jak i przedsiębiorcom.