Coraz częściej w mediach pojawia się pojęcie missellingu. Warto, aby każdy świadomy konsument wiedział, co kryje się pod tym pojęciem i na co należy zwrócić uwagę przy zawieraniu umów dotyczących produktów finansowych.
Misselling to pojęcie, które pochodzi z Wielkiej Brytanii. Oznacza ono proponowanie konsumentom nabycia usług finansowych w sposób nieuczciwy – zarówno pod względem prawnym, jak i etycznym. Stanowi ono szereg różnych działań, takich jak: działania marketingowe wprowadzające w błąd bądź reklama lub ulotka, w których pomijane są istotne informacje dotyczące danego produktu finansowego.
Do cech missellingu można zaliczyć przede wszystkim nieadekwatność produktu do potrzeb klienta oraz brak informacji w zakresie funkcjonowania produktu finansowego, jego funkcji, zastosowania, czy też stopniu ryzyka.
Przykładem działań noszących znamiona missellingu są:
- polisolokaty (hybrydy ubezpieczenia na życie i dożycie oraz ubezpieczeniowego funduszu kapitałowego UFK),
- kredyty walutowe,
- tzw. chwilówki.
- ubezpieczenia zawierane przy okazji zawierania umów kredytowych i pożyczkowych.
Oczywiście, nie w każdym wymienionym przypadku będziemy mieli do czynienia z missellingiem – każdy przypadek należy rozważyć indywidualnie.
Zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów misselling jest praktyką naruszającą zbiorowe interesy konsumentów. Za jego stosowanie kare na przedsiębiorcę może nałożyć Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Na gruncie ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym misselling stanowi nieuczciwą praktykę rynkową. Klient instytucji finansowej, który wykaże, że padł ofiarą missellingu, może dochodzić od przedsiębiorcy – a więc od banku, ubezpieczyciela lub innej instytucji finansowej – odszkodowania.
Co istotne, zarówno ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów, jak i ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym nie przewidują ponoszenia odpowiedzialności przez pracowników za to, że proponują klientom produkty finansowe nieadekwatne do ich potrzeb. W tym zakresie stanowisko zajmie Sąd Okręgowy w Łodzi, do którego wpłynął akt oskarżenia przeciwko 12 byłym pracownikom Idea Banku, którzy proponowali klientom nabycie obligacji GetBacku.
Łukasz Kowalski - autor
Adwokat Łukasz Kowalski – Absolwent Wydziału Prawa Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego, prawnik z kilkunastoletnim doświadczeniem świadczący pomoc prawną zarówno klientom indywidualnym jak i przedsiębiorcom.