WAŻNA UCHWAŁA SN DOTYCZĄCA ODPOWIEDZIALNOŚCI Z OC

Uchwała składu 7 sędziów Sądu Najwyższego z dnia 14 stycznia 2022 r.:

Odpowiedzialność zakładu ubezpieczeń wynikająca z umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych obejmuje szkody wyrządzone w wyniku pracy urządzenia zamontowanego w pojeździe także wtedy, gdy w chwili wyrządzenia szkody pojazd nie pełnił funkcji komunikacyjnej (art. 34 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - jedn. tekst: Dz.U. z 2021 r., poz. 854 w związku z art. 436 k.c.).

Izba Cywilna Sądu Najwyższego powyższą uchwałę podjęła w odniesieniu do następującego pytania prawnego, które skierował Rzecznik Finansowy:

Czy w świetle art. 436 k.c. w związku z art. 34 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, odpowiedzialność zakładu ubezpieczeń wynikająca z umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych obejmuje szkody wyrządzone przez wielofunkcyjny pojazd mechaniczny, niezależnie od sposobu wykorzystywania tego pojazdu w chwili wyrządzenia szkody?

Rzecznik Finansowy skierował pytanie do SN z uwagi na fakt, że w orzecznictwie istniały liczne rozbieżności co do interpretacji pojęcia „ruch pojazdu”. Wątpliwości dotyczyły szczególnie sytuacji,
w której pojazd stał, ale wykorzystywany był do innej czynności niż komunikacyjna, zgodnej z jego przeznaczeniem np. praca koparki, spychacza, betoniarki czy podnośnika.

Zapadłe orzeczenie zdaniem Rzecznika Finansowego doprowadzi "do ujednolicenia linii orzeczniczej sądów powszechnych na długie lata oraz do dostosowania praktyk ubezpieczycieli do stanu zgodnego
z prawem".