NOWY TARYFIKATOR I CO JESZCZE? O ZMIANACH W PRAWIE O RUCHU DROGOWYM

Od 1 stycznia 2022 r. wejdą w życie nowe przepisy ustawy prawo o ruchu drogowym. Zmiany te wywołują wiele kontrowersji, bowiem w głównej mierze zakładają „rewolucję” w dotychczasowym taryfikatorze mandatów. Nie jest to jednak jedyna kwestia, która wynika z przyjętej nowelizacji. W tym artykule przybliżymy Państwu najważniejsze zmiany.

 

Zakładane zmiany w taryfikatorze:

Maksymalna wysokość grzywny 30 tysięcy zł (dotychczas było to 5 tysięcy zł)

Grzywna od 400 zł do 800 zł za przekroczenie prędkości o nie więcej niż 30 km/h

Grzywna nie niższa niż 800 zł (dotychczas było to 1,5 tysiąca zł) za przekroczenie prędkości
o więcej niż 30 km (bez względu na fakt, czy nastąpiło to w terenie zabudowanym czy niezabudowanym)

Grzywna nie niższa niż 3 tysiące zł – za recydywę w związku z przekraczaniem prędkości

Grzywna od 1 tysiąca zł do 30 tysięcy zł - dla sprawcy, który prowadził pojazd na drodze publicznej, strefie zamieszkania i strefie ruchu bez wymaganego uprawnienia oraz za prowadzenie pojazdu niedopuszczonego do ruchu

Grzywna do 30 tysięcy zł - za wykroczenie polegające na niewskazaniu na żądanie uprawnionego organu, komu powierzono pojazd do kierowania w określonym czasie

Grzywna nie niższa niż 3 tysiące zł – m.in. za niezachowanie należytej ostrożności lub spowodowanie zagrożenia przez sprawcę znajdującego się w stanie po użyciu alkoholu, a także za nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu, wyprzedzanie pojazdu na przejściu dla pieszych,  ominięcie pojazdu jadącego w tym samym kierunku, który zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu oraz naruszenie zakazu jazdy po chodniku lub przejściu dla pieszych przez sprawcę, który w ciągu dwóch lat przed dniem popełnienia czynu był już prawomocnie skazany za określone wykroczenia.

 

Wskazać należy, że pełna tabela wysokości grzywien nakładanych w drodze mandatu karnego za wybrane rodzaje wykroczeń określona jest w drodze rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów. Ta, mająca obowiązywać od 1 stycznia 2022 r., na dzień publikacji niniejszego wpisu nie jest jeszcze znana, bowiem ustawa w dniu 3 grudnia 2021 r. została przekazana do podpisu Prezydentowi RP.

 

Co jeszcze się zmieni?

Za naruszenie przepisów prawa o ruchu drogowym kierujący pojazdem będzie mógł otrzymać jednorazowo maksymalnie 15 punktów karnych (dotychczas było to maksymalnie 10 punktów karnych)

Punkty karne będą kasowane po upływie 2 lat (dotychczas był to rok). Usunięcie punktów będzie uzależnione od uregulowania mandatu.

Organ podatkowy (Krajowej Administracji Skarbowej), u którego powstała nadpłata, będzie mógł zaliczyć nadpłatę na poczet niepodatkowych należności budżetowych o charakterze publicznoprawnym (m.in. grzywien)

Stawka ubezpieczenia OC będzie powiązana z historią kierowcy, tzn., że towarzystwa ubezpieczeniowe obliczając stawkę ubezpieczenia będą mogły skorzystać z informacji o punktach karnych, celem oceny potencjalnego ryzyka stwarzanego przez danego kierowcę.

Nastąpi usprawnienie procedury ubiegania się o rentę w sytuacji, gdy ofiara przestępstwa drogowego poniosła w jego wyniku śmierć.

 

WAŻNE!

Do października 2022 r. kierowcy, który otrzymali za dużo punktów karnych będą mogli je zredukować na starych zasadach, poprzez odbycie kursu w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego. Wynika to z przepisu przejściowego znowelizowanej ustawy.

Łukasz Kowalski - autor

Adwokat Łukasz Kowalski – Absolwent Wydziału Prawa Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego, prawnik z kilkunastoletnim doświadczeniem świadczący pomoc prawną zarówno klientom indywidualnym jak i przedsiębiorcom.