NOWE PRZEPISY DOTYCZĄCE WYDAWANIA PASZPORTÓW

W dniu 1 lutego 2022 r. Prezydent podpisał nowelizację ustawy o dokumentach paszportowych. Nowe przepisy wejdą w życie 27 marca 2022 r.

 

Co się zmieni?

- zostanie utworzony Rejestr Dokumentów Paszportowych, który zastąpi Centralną Ewidencję Wydanych i Unieważnionych Dokumentów Paszportowych oraz lokalne ewidencje

- papierowy wniosek o wydanie paszportu zastąpi wniosek generowany przez urzędnika w Rejestrze Dokumentów Paszportowych, który wnioskodawca będzie podpisywał na specjalnie do tego przeznaczonym urządzeniu

- obniżenie granicy wieku do 12 lat, od której wydawane będą paszporty z 10 – letnim terminem ważności i podpisem

- drugi paszport wydawany będzie przez wojewodów i konsulów (nie trzeba będzie uzyskać zgody Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji)

- przedłużono ważność drugich paszportów do lat 3

- przy składaniu wniosku o wydanie paszportu dla dziecka będzie można złożyć go elektronicznie
i również w ten sam sposób wyrazić zgodę na jego wydanie przez jednego z rodziców

- umożliwienie elektronicznego zgłoszenia utraty paszportu, które automatycznie spowoduje jego unieważnienie

- otrzymywanie za pomocą systemu elektronicznego powiadomienia o zbliżającym się terminie utraty ważności paszportu

 

Paszporty wydane przed dniem 27 marca 2022 r. zachowują swoją ważność i nie jest konieczna ich wymiana.

Łukasz Kowalski - autor

Adwokat Łukasz Kowalski – Absolwent Wydziału Prawa Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego, prawnik z kilkunastoletnim doświadczeniem świadczący pomoc prawną zarówno klientom indywidualnym jak i przedsiębiorcom.