W dniu 1 lutego 2022 r. Prezydent podpisał nowelizację ustawy o dokumentach paszportowych. Nowe przepisy wejdą w życie 27 marca 2022 r.
Co się zmieni?
- zostanie utworzony Rejestr Dokumentów Paszportowych, który zastąpi Centralną Ewidencję Wydanych i Unieważnionych Dokumentów Paszportowych oraz lokalne ewidencje
- papierowy wniosek o wydanie paszportu zastąpi wniosek generowany przez urzędnika w Rejestrze Dokumentów Paszportowych, który wnioskodawca będzie podpisywał na specjalnie do tego przeznaczonym urządzeniu
- obniżenie granicy wieku do 12 lat, od której wydawane będą paszporty z 10 – letnim terminem ważności i podpisem
- drugi paszport wydawany będzie przez wojewodów i konsulów (nie trzeba będzie uzyskać zgody Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji)
- przedłużono ważność drugich paszportów do lat 3
- przy składaniu wniosku o wydanie paszportu dla dziecka będzie można złożyć go elektronicznie
i również w ten sam sposób wyrazić zgodę na jego wydanie przez jednego z rodziców
- umożliwienie elektronicznego zgłoszenia utraty paszportu, które automatycznie spowoduje jego unieważnienie
- otrzymywanie za pomocą systemu elektronicznego powiadomienia o zbliżającym się terminie utraty ważności paszportu
Paszporty wydane przed dniem 27 marca 2022 r. zachowują swoją ważność i nie jest konieczna ich wymiana.
Łukasz Kowalski - autor
Adwokat Łukasz Kowalski – Absolwent Wydziału Prawa Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego, prawnik z kilkunastoletnim doświadczeniem świadczący pomoc prawną zarówno klientom indywidualnym jak i przedsiębiorcom.