Święta Bożego Narodzenia to coroczna okazja do obdarowania naszych bliskich prezentem i moment, kiedy to my zostajemy obdarowani. Niestety, nie wszystkie upominki zawsze okazują się trafione. Czy istnieje zatem realna szansa na zwrot lub wymianę takiego podarunku?
Myśląc o zwrocie lub wymianie towaru w pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę, czy posiadamy dowód zakupu w postaci paragonu, faktury czy potwierdzenia dokonania transakcji. Dzięki temu będziemy mogli zweryfikować z jakiego sklepu prezent pochodzi. Jeśli go posiadamy, powinniśmy udać się do takiego sklepu lub skontaktować ze sprzedawcą. W ten sposób uzyskamy zwrot gotówki za zwracany towar lub wymienimy go na taki, jaki chcemy.
Jeśli prezent został zakupiony przez Internet także mamy prawo do zwrotu. Reguluje to ustawa o prawach konsumenta, zgodnie z którą każda osoba ma możliwość dokonania zwrotu w ciągu 14 dni (jeśli sprzedawca nie podał terminu zwrotu, to może on wynosić nawet rok, ale należy w tym celu zapoznać się dokładnie z regulaminem sklepu). Nie trzeba przy tym podawać powodu zwrotu, a co więcej – mamy pewność, że zostanie nam zwrócona pełna równowartość pieniężna. Jeśli mowa o kosztach wysyłki takiego zwrotu, należy zwrócić uwagę, jak reguluje to dany sklep, gdyż w tym przypadku sytuacja może być różna. Warto podkreślić, że nie każdy towar może zostać zaakceptowany przez sprzedawcę. Mowa tu o personalizowanych produktach, żywności, kosmetykach, bieliźnie czy biletach.
Kupując online istnieje ryzyko, że nasz prezent, którym chcemy obdarować bliskich nie dotrze na czas lub zostanie przysłany wadliwie. W pierwszym przypadku należy podkreślić, że jeśli sprzedawca nie wskazuje terminu na dostarczenie, maksymalny czas wynosi 30 dni. Przy takim opóźnieniu mamy prawo wyznaczyć dodatkowy termin, a gdy i on minie – odstąpić od umowy. Sprzedawca ma obowiązek zwrócić nam pieniądze w ciągu 14 dni od dnia złożenia oświadczenia o odstąpieniu. Kupując stacjonarnie nie zawsze mamy możliwość odstąpienia od umowy, ale zazwyczaj sprzedawcy umożliwiają nam zwrot nawet do 30 dni, należy jednak zachować dowód zakupu. W drugim wypadku – jeśli towar zostanie dostarczony wadliwie, oprócz prawa do zwrotu, warto wiedzieć jak udowodnić ten fakt. Możemy to zrobić otwierając paczkę przy kurierze lub nagrywając telefonem rozpakowywanie przesyłki. Takie nagranie może okazać się cennym dowodem w ewentualnym procesie reklamacji. Najlepiej jest spisać protokół wraz z kurierem od razu przy dostawie, jeśli opakowanie nosi ślady wskazujące na wadliwość towaru. Jeśli nie nosi takich śladów na spisanie protokołu mamy 7 dni.
Łukasz Kowalski - autor
Adwokat Łukasz Kowalski – Absolwent Wydziału Prawa Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego, prawnik z kilkunastoletnim doświadczeniem świadczący pomoc prawną zarówno klientom indywidualnym jak i przedsiębiorcom.