INNA CENA NA METCE, A INNA NA PARAGONIE - NIE DAJ SIĘ OSZUKAĆ !

Zapewne niejeden z nas robiąc zakupy zetknął się z sytuacją, że cena na półce sklepowej różniła się od tej, którą płacił za dany produkt przy kasie. Czy jest to dozwolony chwyt marketingowy? Czy sprzedawca ma prawo działać w ten sposób? Poznaj jakie masz prawa, czytając poniższy artykuł i nie daj się oszukać!

Podstawa prawna

Art.  543.  [Oferta handlowa]

Wystawienie rzeczy w miejscu sprzedaży na widok publiczny z oznaczeniem ceny uważa się za ofertę sprzedaży.

Obowiązki sprzedawcy

Podstawowym  obowiązkiem sprzedawcy jest oznaczenie ceny oferowanego przez siebie towaru.

Na metce powinny znajdować się następujące informacje: nazwa handlowa, cena, miara, a w przypadku produktów bardzo do siebie podobnych powinny się znajdować na metce ponadto: nazwa producenta oraz inne dane pozwalające jednoznacznie zidentyfikować dany produkt.

Co więcej, sprzedawca ma obowiązek dostosowania ceny do tej widocznej w sklepie, nawet jeśli jest to dla niego niekorzystne.

Co uznajemy za metkę?

Za metkę uznajemy etykietę, tabliczkę, plakat z wydrukowaną lub napisaną odręcznie ceną i nazwą towaru, niezłączone trwale z towarem.

Prawa klienta

Prawo do zakupu produktu po cenie zapisanej na metce. Momentem zawarcia umowy sprzedaży jest chwila, kiedy klient podchodzi do kasy, a sprzedający nie może odmówić klientowi zakupu danego produktu po cenie widocznej na metce.

Konsekwencje odmowy sprzedaży produktu zgodnie z ceną z metki

Sprzedawca ma obowiązek zwrotu różnicy w cenie pomiędzy tą zapłaconą przy kasie, a widoczną na metce. Jeśli sprzedawca tego nie dokona, wówczas klient ma prawo do rezygnacji z zakupów. Obowiązkiem klienta jest posiadanie dowodu, że cena była faktycznie inna.

Poważniejszą konsekwencją odmowy jest również możliwość nałożenia kary na sprzedawcę przez wojewódzkiego inspektora Inspekcji Handlowej. Kara może wynieść nawet 20 tys. złotych, a jeżeli do takiego zajścia doszło nie mniej niż 3 razy w ciągu roku, grozi kara dodatkowa wynoszącą do 40 tys. złotych. Wynika to z obowiązku sprzedawcy o umieszczeniu cen całościowych i jednostkowych w miejscu niewzbudzającym wątpliwości oraz umożliwiającym porównanie cen.

Łukasz Kowalski - autor

Adwokat Łukasz Kowalski – Absolwent Wydziału Prawa Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego, prawnik z kilkunastoletnim doświadczeniem świadczący pomoc prawną zarówno klientom indywidualnym jak i przedsiębiorcom.